Ogrzewanie podłogowe i spokojny sen

posted: Wrzesień 6, 2018

Ogrzewanie podłogowe, kojarzy nam się z ciepłą podłogą, która dla zimowych zmarzniętych stóp jest ukojeniem. Jednak nie tylko dla nich. Rozkład temperatury również ma duże znaczenie dla naszego organizmu. Ogrzewania podłogowe zapewnia najkorzystniejszy dla człowieka pionowy rozkład temperatury co  w rezultacie sprzyja dobremu samopoczuciu. Co jeszcze daje nam ogrzewanie podłogowe ? Mniejsze unoszenie kurzu, mniej alergenów, ale i więcej czasu – nie musimy martwić się o działanie ogrzewania- raz ustawione za pomocą termostatu, będzie samoczynnie kontrolowało temperaturę.

 Gdzie w tym wszystkim sypialnia?

Zacznijmy od złych opinii dotyczących umieszczenia ogrzewania podłogowego w sypialni. Często spotykamy na swojej drodze słowa krytyki, tłumaczone, iż w sypialni nie można montować tego typu ogrzewania, bo będzie za gorąco, przez co nie można zasnąć, ma się problemy ze wstaniem, a nawet obolała głowa towarzyszy nam przez cały dzień. Cóż, możemy tylko powiedzieć, że nie ma postawy do tego typu myślenia. Na początku wytłumaczmy, że najlepszą temperaturą pomieszczenia, w którym śpimy jest 18 stopni Celsjusza. W takiej atmosferze możemy liczyć na szybki sen, bez obawy o niespokojne przemieszczanie się po łóżku.

 

Jaka temperatura będzie odpowiednia?

Temperatura

W dzień, jeśli spędzamy czas w sypialni, optymalna temperatura powinna wahać się w granicach 20- 22 stopni Celsjusza, natomiast w nocy, jak już wiemy, powinna spadać do 18 stopni Celsjusza. Z pomocą termostatu ustalamy zmianę temperatury powietrza parę godzin przed snem, tak samo przed wstaniem.
Przykładowo, jeśli kładziemy się spać o 22, zmianę temperatury powinniśmy zaznaczyć ok 19, 20. Wtedy będziemy mieć pewność, że nasz sen będzie determinowany odpowiednią ciepłotą. Nasze urządzenie ustawiamy także na wzrost temperatury również parę godzin przed wstaniem. Jeśli budzimy się o 7:00, termostat powinien zostać ustawiony na 20 stopni Celsjusza już około godziny 4:00, aby podłogówka zdążyła się dogrzać, a nasz poranek zaczął się przyjemnie ciepły. Pamiętajmy, że czas wychładzania i ogrzania powietrza jest indywidualny w zależności od wielu czynników m.in. ocieplenia pomieszczenia – warto więc poobserwować czas potrzebny na zmianę temperatury w naszej sypialni.

Co na spokojny sen?

Komfort snu

Kiedy wiemy, że podłogówka nie jest naszym wrogiem marzeń sennych, możemy się zastanowić, co jeszcze powinniśmy zmienić w swoim rytuale zasypiania. Temperatura to tylko jedna wskazówka, następnie:
• Powinniśmy zadbać o ciszę w sypialni np. używając stopery do uszu.
• Powinniśmy zadbać o odpowiednia pościel, która będzie przepuszczać powietrze, nie powodując przegrzania.
• Powinniśmy zadbać o przyjazny dla kręgosłupa materac, który nie może być zbyt miękki, ale także zbyt twardy.
• Powinniśmy kłaść się do łóżka o tej samej porze, ale i nie spożywać napojów pobudzających, czy z zawartością kofeiny parę godzin przed snem.
• Powinniśmy unikać naświetlenia oczu, czyli unikać korzystania z telefonów, telewizorów, komputerów przed snem.

Gorąca kąpiel z aromatycznymi olejkami, ale i aktywny tryb życia również minimalizuje problemy z bezsennością. Wszystko jednak zależy  od naszych indywidualnych przyzwyczajeń i potrzeb. Spokojny sen wpływa na jakość życia, więc warto o niego zadbać.


tags: ogrzewanie podłogowe
DARMOWA KALKULACJA KOSZTÓW

Tylko u nas możesz samodzielnie oszacować koszty ogrzewania podłogowego dla Twojego domu! Sprawdź nasz KALKULATOR!

oblicz
oblicz
Znajdziesz nas: